Σάββατο, 4 Οκτ 2025
Βεργίνα Τηλεόραση
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΣΠΟΡ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ
  • WEB TVWEB TVWEB TV
Ρoή Ειδήσεων
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: «Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη….»
Δούκας: «Ο μόνος δρόμος είναι η διαγραφή»
Επίσκεψη Μητσοτάκη στην Αμοργό: Δίνουμε μεγάλη σημασία στην περιφερειακή ανάπτυξη και χρειάζεται καλή γνώση των προβλημάτων
ΟΠΕΚΕΠΕ: Στέλεχος του ΠΑΣΟΚ είχε ΚΥΔ από την οποία δηλώνονταν εκτάσεις στη λίμνη Κάρλα επί τέσσερα χρόνια
Piri Reis: Σε επιφυλακή η Αθήνα μετά την έξοδό του πάνω από τη Λέσβο
Ο χάρτης πληρωμών από τον ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ από τις 6 έως τις 10 Οκτωβρίου
Κ. Τσουκαλάς: «Ζητάτε βραβείο επειδή η Ευρωπαία Εισαγγελέας είπε ότι στελέχη σας ήταν μέσα στην εγκληματική οργάνωση;»
ΕΦΚΑ: Πότε καταβάλλονται οι συντάξεις Νοεμβρίου
Παύλος Μαρινάκης: Προτεραιότητα της κυβέρνησης η αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους ζωής
Ηλεκτρική ενέργεια: Κοντά στα προ κρίσης επίπεδα η τιμή του ρεύματος
Font ResizerAa
Βεργίνα ΤηλεόρασηΒεργίνα Τηλεόραση
Search
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΣΠΟΡ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ
  • WEB TVWEB TVWEB TV
Ακολουθησε μας
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Όροι Χρήσης
  • Διαφημιστείτε σε εμάς
  • Επικοινωνία
© 2024 Verginanews
ΕΛΛΑΔΑΚΟΣΜΟΣ

Μαρίνα Αμπραμοβιτς. Η καλλιτέχνης είναι παρών

4 έτη ago
Κοινοποίηση
15 Λεπτά ελάχιστη ανάγνωση
Κοινοποίηση

Μαρίνα Αμπραμοβιτς. Η καλλιτέχνης είναι παρών.
Δημοσθένης Δαββετας Καθηγητής Φιλοσοφίας της Τέχνης, ποιητής, εικαστικός, γεωπολιτιστικος αναλυτής.

- Advertisement -

Ήταν τέλος δεκαετίας του ’80 όταν η καλη τότε φιλη Adelina Von Furstemberg , ,διευθύντρια του μουσείου σύγχρονης Τέχνης της πόλης Γκρενομπλ στην Γαλλία, με κάλεσε για μία διάλεξη. Ήμουν πάντα τότε αρθρογράφος στην Εφημερίδα Liberation ,αλλά και ταυτόχρονα έγραφα εισαγωγικά κείμενα σε καταλόγους κάποιων μουσείων για σημαντικούς καλλιτέχνες όπως ,μεταξύ άλλων τους Beuys, Baselitz, Kiefer, Twombly, Cragg κλπ. Το θέμα της διάλεξης μου ήταν οι Περφορμανς του Joseph Beuys. Και πραγματοποιήθηκε στον χώρο των διαλέξεων που διέθετε το μουσείο. Ανάμεσα στους θεατές καθόταν και μια ωραία γυναίκα καλλιτέχνης, όχι ακόμα τόσο διάσημη όσο είναι τώρα, αλλά που είχε ήδη αρχίσει να προκαλεί το ενδιαφέρον γύρω της. Μου την σύστησε αμέσως μετά την διάλεξη η Adelina. . “Η Μαρίνα Αμπραμοβιτς ” μου είπε ,συμπληρώνοντας ” θαπρεπε να γνωριστείτε εσείς οι δυο”. Έτσι ήταν η πρώτη επαφή μου με την Μαρίνα . Στο μεταξύ από ένα πάντα μοιραίο παιχνίδι της ζωής 10 μέρες πρίν είχαμε συμμετάσχει κι οι δύο μας ,δίχως βέβαια να έχουμε προσωπικά γνωριστεί, σ’ενα φεστιβάλ Τεχνών στο Μουσείο της Βέρνης στην Ελβετία. Αυτή είχε πραγματοποιήσει μια από τις γνωστές πλέον διεθνως περφορμανς της μαζί με τον Ulay .Κι εγώ είχα διαβάσει ποιήματα μου στο κοινό. ” Σε είχα προσεξει” μουπε ” ήμουνα μάλιστα και στην ποιητική σου βραδυα” συμπληρωνοντας” ποιητή πυγμαχο-αθλητη πρώτη φορά συναντώ”, κάνοντας προφανώς αναφορά στο γεγονός οτι εκείνη την περίοδο έγραφα ποίηση και συμμετείχα ως αθλητής πυγμαχίας σε αγώνες. Και συνέχισε:” Άκουγα τα ωραία ποιήματα σου και κοιτούσα τους μυς σου “. Για να της πω αυθόρμητα και μειδιώντας πειρακτικα :” Κι εγώ πως δεν σε είδα ; Μια τόσο ωραία, γοητευτική, ελκυστική, ψηλή, καλιγραμμη γυναίκα!!!”. Χαμογέλασε με διακριτική αυταρέσκεια και μου απάντησε: ήμουν πίσω στο βάθος της αίθουσας. Και μετά στο τέλος έφυγα γρήγορα γιατί είχα να πάω καπου”. Λέγοντας μου δε αμέσως ” μια συνάντηση που γίνεται δύο φορές σημαίνει οτι έχει περισσότερα περιθωρια”, βρήκα την ευκαιρία και της πρότεινα την επόμενη εβδομάδα να βρεθούμε στο Παρίσι. Έτσι κι έγινε . Συναντηθήκαμε για γεύμα στο Καφέ Μπομπουρ ,ενα ωραίο διώροφο καφε -εστιατόριο που έφτιαξε ο αρχιτέκτονας Κριστιαν ντε Ποντζαμαρκ κι είναι ακόμη ως σήμερα ιδιοκτησία του φίλου μου Τιερι Κοστ. Δεν θυμάμαι σήμερα που γράφω αυτό το άρθρο τι φάγαμε ,θυμάμαι όμως οτι,σαν “επαγγελματιας” καλλιτέχνης που ήδη ένοιωθε και συμπεριφερόταν η Μαρίνα, ήρθε στην συνάντηση μας με ενα ντοσιέ που περιείχε πολλά χαρτιά και φωτογραφίες από τα πρότζεκτ που ήθελε να κάνει και σε κάποια από τα οποία ήθελε την συμμετοχή μου ως ποιητή. Δεν την άφησα να μου φάει τον χρόνο με τόσα μα τόσα πρότζεκτ που είχε στο μυαλό της και μόλις μου δόθηκε η ευκαιρία κάποια στιγμή της είπα οτι ήταν ωραία γυναίκα και μου θύμιζε λίγο το στυλ της κάτι από εικόνες της Μαρία Κάλλας που είχα δει. Το σχόλιο μου της άρεσε κι αμέσως άρχισε να μου μιλά με θαυμασμό για την Κάλλας και να μου λέει ότι κάποτε θάκανε μια δράση αφιερωμένη στην μεγάλη ελληνίδα υψιφωνο. Μιλώντας όμως δημιουργήθηκε μια αμοιβαία συμπάθεια μεταξύ μας που εξελίχθηκε σε τρυφερή επικοινωνία. Η έλξη μας ήταν αμοιβαία ,αυθόρμητη κι όμορφη. Έτσι συναντιόμαστε τακτικά στο για λίγους μήνες σπιτι-εργαστηριο που της είχε δώσει για να μείνει η διοίκηση του μεγάρου centre georges Pompidou. Αυτο βρισκόταν στον τρίτο όροφο του γωνιακού κτιρίου στην μόνο για πεζούς place Merri. Στις συχνές μας συναντήσεις ,εκτός από την χαρά να βρίσκομαι με την Μαρίνα, ενα χαρούμενο παιδί κι ας ήταν τότε μεγαλύτερη μου , μια εν δυνάμει σπουδαία καλλιτέχνη κι όμορφη γυναίκα, επίσης έμαθα αρκετά πράγματα για την ζωή και το έργο της.
Γεννήθηκε το 1946 στο Βελιγράδι. Από την οικογένεια της είχε ισχυρές καταβολές που επηρέασαν το έργο και τον χαρακτήρα της. Και πιο συγκεκριμένα. Ο θείος της ήταν ο πατριάρχης Βαρνάβας της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Από αυτόν πήρε την πνευματική διάσταση που έχουν τα έργα της. Οι γονείς της ήταν κι οι δύο κομμουνιστές παρτιζανοι. Ο πατέρας της ήταν ήρωας της κομμουνιστικής εξέγερσης που έφερε τον Τιτο στην εξουσία. Η δε μητέρα της υπήρξε υψηλόβαθμο στέλεχος με πολλές αρμοδιότητες του κομμουνιστικού Κόμματος της Γιουγκοσλαβίας. Κι οι δύο γονείς της ήταν ισχυρές προσωπικότητες και πέρασαν στην Μαρίνα την οργάνωση,την πειθαρχία ,την αποτελεσματικότητα και την παραγωγικότητα.
Όταν έφυγε ο πατέρας της από το σπίτι λόγω χωρισμού με την μητέρα της ,την πειθαρχική της διαπαιδαγώγηση ανέλαβε η μητέρα της ,την οποία η Μαρίνα θεωρούσε αφάνταστα σκληρή. Απλά να πω οτι τα πρώτα χρόνια που έκανε εκθέσεις ,παροτι δεν ηταν πλεον παιδι, ως τα 29 της ,έπρεπε ο,τι καλλιτεχνικό κάνει να το κάνει ως τις 10 το βράδυ γιατί τότε έπρεπε να επιστρέψει σπίτι της. Κι η μητέρα της δεν αστειευοταν. Αυτή όμως η αγωγή της Μαρίνας διαπέρασε και τον χαρακτήρα και το έργο της. Θα μπορούσα να πω οτι η Αμπραμοβιτς, από τότε που ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία ως σήμερα έχει τρείς βασικές περιόδους που την καθόρισαν ως άνθρωπο και καλλιτέχνη.
Η πρώτη περίοδος ξεκίνησε απο το 1965 ως το 1970 που ήταν φοιτήτρια στη σχολή καλών Τεχνών στο Βελιγράδι. Εγγράφηκε στην συνέχεια στο μεταπτυχιακό που το τελείωσε το 1972 στην σχολή καλών Τεχνών του Ζάγκρεμπ της Κροατίας. Το 1971 έκανε τον πρώτο της γαμ6ο με τον καλλιτέχνη Νεσα Παριποβιτς , ενώ από το 1972 ως το 1975 δίδαξε στην σχολή καλών Τεχνών στο Νοβισαντ πρίν στην συνέχεια παρει διαζύγιο(1976) και φύγει το 1976 για το Αμστερνταμ. Ολη Αυτη την πρώτη περίοδο ως την έξοδο της προς την Ολλανδία , Η Μαρίνα έβαζε τις βάσεις γέννησης της περφορμανς ως νεα ουσιαστική εικαστικη γλώσσα. Πειραματίστηκε στα διαφορετικά είδη εικαστικης έκφρασης ,αλλά οι προτιμήσεις της φάνηκαν: ξεκίνησε τις πρώτες περφορμας της κι υποστήριζε στα μαθήματα και τις συνεντεύξεις της μια Τέχνη όπου αλληλοσυμπληρωνεται με την ζωή ,μια Τέχνη που οδηγεί στην απελευθέρωση σώματος ,καρδιάς, πνεύματος.
Στην Ολλανδία άρχισε να υλοποιεί μια σειρά απο περφορμανς που την έκαναν αμέσως γνωστή: αυτές με τον τίτλο rythme 0. Σ’αυτές έβαζε σε κίνδυνο το σώμα της κι ειδικά στην πρώτη όταν στεκόταν γυμνή ακίνητη και σ’ενα διπλανό τραπέζι υπήρχαν διάφορα αιχμηρά αντικείμενα ,τα οποία ο θεατής αν ήθελε μπορούσε να τα χρησιμοποιήσει πάνω της. Τότε γνωρίστηκε με τον Ulay ο οποίος κι αρχικά προβληματίστηκε όπως ο ίδιος εξομολογήθηκε ,για το πόσο επικίνδυνη ήταν η Μαρινα ,μιας κι έκανε τόσο ακραία πράγματα. Όμως υπήρξε μεταξύ τους έλξη την οποία μεγάλωσε κι η ανακάλυψη οτι γεννήθηκαν ίδιο έτος ιδια μέρα. Και στους δύο τότε γεννήθηκε η ιδέα να γίνουν οχι μόνο ζευγάρι στην ζωή αλλά ζευγάρι και στην τέχνη . Θ’αποτελούσαν ενα άτομο με αρσενικοθηλυκη διάσταση,ενα ανδρόγυνο. Η ιδέα αυτή ,που θυμίζει στο συμπόσιο του Πλάτωνα όταν ο Αριστοφάνης μιλούσε λέγοντας οτι άντρας και γυναίκα πριν χωριστούν από τον Δια υπήρξαν μια αδιαχωριστη οντότητα , έγινε το καλλιτεχνικό τους κονσεπτ στο εξής. Κι έχουμε έτσι την δεύτερη περίοδο της Τέχνης της Αμπραμοβιτς. Αχώριστοι πια σε ζωή και Τέχνη δημιούργησαν μια σειρά από διάσημες περφορμανς με το όνομα ” Ulay and Marina Abramovic “. Σ’αυτές αναπαραστησαν επί σκηνής ,ως δράση κι οχι ως θέατρο, στιγμές και θέματα που απασχολούν την καθημερινότητα ,φανερή η αθέατη, ενος ζευγαριού. Η σχέση επίσης του καλλιτέχνη με το κοινό μπήκε στην προβληματική τους ως μια πρόταση διεύρυνσης της Τέχνης.
Πνευματικά παιδιά κι οι δύο τους του Joseph Beuys και των Ανατολικών αλλά κι αρχαίων θρησκειών, έδωσαν στην Τέχνη της περφορμανς μια τελείως διαφορετική διάσταση: από πειραματική η συμπληρωματική που ήταν ενός έργου τέχνης έγινε η ίδια το έργο Τέχνης ,έγινε κύρια έκφραση, κύρια εικαστική γλώσσα. Αυτοί ήταν που καθιέρωσαν την περφορμανςστην συνείδηση του ευρέως κοινού ως ίδια έκφραση Τέχνης. Όμως όταν ζεις πλήρως την ζωή και την Τέχνη σου έρχεται κάποια στιγμή κόπωσης και φθοράς. Έβλεπαν κι οι δύο οτι δεν θα έμεναν για πολύ μαζι σαν ζευγάρι και σαν συνεργάτες καλλιτεχνικοί. Κι αυτό γιατί η Μαρίνα διψούσε περισσότερο για κίνδυνο και Τέχνη απο τον Ulay. Είχε μεγαλύτερη θέληση κι αντοχές . Γι’αυτό κι η Μαρίνα πρότεινε να ξαναβρεθούν μετά από τρείς μήνες χωρισμού στο Σινικό τείχος και να δουν αν η εν απουσία τους σκέψη ,ήταν να συνεχίσουν να’ναι μαζί η όχι. Έτσι κι έγινε : μετά απο 2.500 χιλιόμετρα πεζοπορίας ο καθένας, ( αυτη ξεκίνησε απο την κίτρινη θάλασσα, συμβολίζοντας έτσι την γυναικα- υγρο στοιχείο κι αυτός ξεκίνησε από την έρημο Γκομπι, συμβολίζοντας τον αντρα-φωτια )συναντήθηκαν σ’ενα σημείο του σινικού τείχους κι απλά επιβεβαίωσαν τον χωρισμό τους.
Μετά από ένα πρώτο χρονικό διάστημα λύπης η Μαρίνα συνήλθε και ξεκίνησε ,όπως είχε αρχίσει, την Τρίτη περίοδο ,τώρα μόνη, της εικαστικής της ως σήμερα πορείας.
Σημαντικές έτσι δράσεις γεννήθηκαν , μια των οποίων ήταν πρίν λίγα χρόνια ,στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης το περίφημο ΜΟΜΑ, με τον τίτλο “the artist is present”. Σε τρείς μήνες σχεδόν ένα εκατομμύριο θεατές πέρασαν να την δουν και να κάτσουν απέναντι της σε μια καρέκλα ,όπου η καλλιτέχνης, καθιστή για 8 συνεχόμενες ώρες καθημερινά, τους κοιτούσε ανέκφραστη και λίγο πιο μετά ο κάθε θεατής αντιδρούσε( αλλος δάκρυζε,άλλος έφευγε,άλλος γυμνωνόταν κλπ). Θα χρειαστούν πολλές σελίδες για τις περφορμανς της Μαρίνας. Υπάρχει άλλωστε το βιβλίο μου γι’αυτην στις εκδόσεις Τοπος ,στα Ελληνικά, που μπορεί να σας ενημερώσει με λεπτομέρειες για τις δράσεις της. Και βέβαια πρίν λίγους μήνες έκανε πράξη ενα ακόμη όνειρο της : πραγματοποίησε στην Ελλάδα ,στο ίδρυμα Νιάρχος ,την για τόσα χρόνια ποθούμενη περφορμας της για την Μαρία Κάλλας.
Η τρίτη περιοδος τξς δεν έχει ακόμα τελειώσει. Η Αμπραμοβιτς νοιώθει ακόμα μέσα της δίψα για ζωή και Τέχνη. Και θα την ξαναδούμε σίγουρα σε κάτι εντυπωσιακό. Αυτή, που είναι μέντορας της Lady Gaga, η μέντορας πολλών ανθρώπων ξέρει να δίνει αγάπη και κυρίως να ξυπνά την αγάπη στους άλλους για τον εαυτό τους. Στόχος της ήταν και είναι να συμβάλλει με την Τέχνη της ώστε ο καθένας ν’ανακαλυψει μέσα του τις δημιουργικές του δυνάμεις ,να τις καλλιεργήσει και να τις εκφράσει ελεύθερα. Άξια “μαθήτρια” των ιδεών του Joseph Beuys ,κατάφερε να κάνει αυτή πράξη το κονσεπτ του “δασκαλου”της :καθένας είναι καλλιτέχνης. Καθένας δηλαδή μπορεί να ψάξει και να βρει την δημιουργική δύναμη μέσα του. Γιατί όλοι μας την έχουμε φτάνει να συνομιλήσουμε με τον εαυτό μας, να μπούμε και να ταξιδέψουμε βαθιά μέσα του στις άγνωστες πλευρές του.

Δημοσθένης Δαββετας Καθηγητής Φιλοσοφίας της Τέχνης, ποιητής, εικαστικός, γεωπολιτιστικος αναλυτής.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Δαββετας
Μοιραστείτε αυτό το άρθρο
Facebook Email Αντιγραφή συνδέσμου Εκτύπωση
Προηγούμενο άρθρο Απάνθρωπες εικόνες στα τριτοκοσμικά «στρατόπεδα καραντίνας» της Κίνας
Επόμενο άρθρο Τζόκοβιτς: Κορυφώνεται το θρίλερ για τη συμμετοχή στο Australian Open – Έγινε η κλήρωση

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: «Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη….»
2 ώρες ago
Δούκας: «Ο μόνος δρόμος είναι η διαγραφή»
3 ώρες ago
Επίσκεψη Μητσοτάκη στην Αμοργό: Δίνουμε μεγάλη σημασία στην περιφερειακή ανάπτυξη και χρειάζεται καλή γνώση των προβλημάτων
4 ώρες ago
ΟΠΕΚΕΠΕ: Στέλεχος του ΠΑΣΟΚ είχε ΚΥΔ από την οποία δηλώνονταν εκτάσεις στη λίμνη Κάρλα επί τέσσερα χρόνια
5 ώρες ago
Piri Reis: Σε επιφυλακή η Αθήνα μετά την έξοδό του πάνω από τη Λέσβο
6 ώρες ago

Ακολουθήστε μας στα social media

Ακολουθήστε το verginanews.gr στο Instagram και το Facebook για να είστε πάντα ενημερωμένοι. Στο youtube μας μπορείτε να απολαύσετε όλες τις τελευταίες εκπομπές μας.
FacebookLike
XΑκολούθησε
InstagramΑκολούθησε
YoutubeSubscribe

ΕΚΠΟΜΠΕΣ

ΒΕΡΓΙΝΑ TV: Ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ Χρ. Αποστολόπουλος προειδοποιεί για απώλεια 20% στις εξαγωγές φέτας λόγω ευλογιάς αιγοπροβάτων

Αυστηρά μέτρα βιοασφάλειας προτείνει ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γάλακτος Χρήστος Αποστολόπουλος. «Δυστυχώς οι…

Αλεξία Χαρακίδα

Πού θα κυμανθούν οι τιμές ρεύματος τον Οκτώβριο

Τη δεδομένη στιγμή η αύξηση στην τιμή της χονδρικής ρεύματος ανέρχεται στο 20%. Η μέση…

News Room

ΒΕΡΓΙΝΑ TV: Συναγερμός για την αύξηση κρουσμάτων AIDS στους νέους – Προειδοποίηση από τον λοιμωξιολόγο Π. Κολλάρα

Το κουδούνι του κινδύνου για τα αυξημένα περιστατικά ανθρώπων-κυρίως νέων- που μολύνονται με AIDS κρούει…

Αλεξία Χαρακίδα

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

ΕΛΛΑΔΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: Πάνω από 90 κλειστά μαγαζιά στην Εγνατία

News Room
ΕΛΛΑΔΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προϋπολογισμός 2026: Υψηλή ανάπτυξη, ισχυρά πλεονάσματα και «παράθυρο» για νέες παροχές

News Room
ΕΚΠΟΜΠΕΣΕΛΛΑΔΑ

TisimΒενη: Μαθαίνοντας να αγαπάμε άνευ όρων 

News Room
ΕΛΛΑΔΑ

Δημογραφικός… πυρετός: Σχεδόν κατά 60.000 μειώθηκε ο πληθυσμός της Ελλάδας το 2024

News Room
Βεργίνα Τηλεόραση
Facebook Twitter Youtube Rss
Copyright © 2024 VerginaNews
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Όροι Χρήσης
  • Διαφημιστείτε σε εμάς
  • Επικοινωνία
adbanner
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?