Σε οριακό σημείο βρίσκεται πλέον το φιλόδοξο έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, με τις εξελίξεις να φέρνουν πιο κοντά από ποτέ το ενδεχόμενο οριστικού ναυαγίου. Και αν το έργο σταματήσει, δεν θα μιλάμε απλώς για ενεργειακή απώλεια, αλλά για σοβαρό οικονομικό πλήγμα, καθώς παραμένει ανοιχτό το ερώτημα ποιος θα επωμιστεί τη ζημιά των 250 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη δαπανηθεί.
Η διακρατική συμφωνία Ελλάδας – Κύπρου (CBCA) προβλέπει ότι σε περίπτωση ματαίωσης του έργου για λόγους που δεν ελέγχονται από τον ΑΔΜΗΕ, οι ζημιές μοιράζονται ισομερώς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Κύπρος θα πρέπει να καλύψει 125 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η Λευκωσία φέρεται να επιδιώκει να επιρρίψει την ευθύνη στον ελληνικό διαχειριστή, ώστε να αποφύγει τις οικονομικές συνέπειες.
Από την άλλη, η Αθήνα δηλώνει βέβαιη πως το νομικό πλαίσιο είναι με το μέρος της. Πηγή με γνώση των συνομιλιών επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Αν η Κύπρος αποσύρει την υποστήριξή της από ένα έργο που η ίδια προτείνει κάθε χρόνο στα PCI, τότε η ευθύνη ξεκάθαρα δεν βαραίνει εμάς»
Η γαλλική Nexans, πάντως, εμφανίζεται προετοιμασμένη. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων στις αρχές Αυγούστου, ο Jean Christophe Julien (αναπληρωτής CEO και CFO της Nexans) καθησύχασε τους μετόχους λέγοντας πως υπάρχει εναλλακτικό σχέδιο -Plan B– σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές για μεταφορά της παραγωγής του καλωδίου σε άλλο έργο.
«Η έκθεσή μας είναι προστατευμένη λόγω προκαταβολών και υψηλού περιθωρίου κέρδους. Δεν μπορώ να αποκαλύψω περισσότερα, αλλά έχουμε σχέδιο Β. Προς το παρόν, παραμένουμε στο Α», δήλωσε ο CEO της Nexans, Christopher Gillangh.
Το ρίσκο για τον ΑΔΜΗΕ – Σκέψεις για αύξηση κεφαλαίου
Η πιθανότητα οριστικής κατάρρευσης του project προκαλεί σοβαρό πονοκέφαλο στην ελληνική πλευρά. Εάν η Κύπρος αρνηθεί να καλύψει το μερίδιό της, το βάρος θα πέσει στον ΑΔΜΗΕ, γεγονός που εξετάζεται σοβαρά από την κυβέρνηση. Ήδη, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, έχουν τεθεί στο τραπέζι εναλλακτικά σενάρια χρηματοδότησης, μεταξύ αυτών και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για τον Διαχειριστή.
Η Nexans πάντως, δείχνει διατεθειμένη να συνεχίσει τις εργασίες στο πλαίσιο του σχεδίου Α και φέρεται έτοιμη να επαναφέρει τα ερευνητικά πλοία, εφόσον η Αθήνα εκδώσει NAVTEX. Το ερώτημα όμως που μένει ανοιχτό: Πόσο ακόμα θα περιμένει;