Τα τελευταία χρόνια, η ψηφιακή μεταρρύθμιση του ελληνικού κράτους έχει αναδείξει τη σημασία της δημιουργίας ενός πιο αποδοτικού και ευέλικτου δημόσιου τομέα.
Το 2025 αποδεικνύεται ακόμα μια καθοριστική χρονιά για την ενσωμάτωσή της στην καθημερινότητα των πολιτών, με τη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών να αυξάνεται συνεχώς. Οι πρόσφατες στατιστικές καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση, μέσω του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχει επικεντρωθεί στην απλοποίηση των διαδικασιών, προσφέροντας ενοποιημένες υπηρεσίες για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, γεγονός που οδηγεί σε σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές μεταβολές.
Επιπλέον, τόσο η αξιολόγηση των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους πολίτες που «έτρεξε» το Υπουργείο Εσωτερικών, όσο και η έρευνα του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης δείχνουν την εξαιρετική δουλειά που γίνεται στο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού. Οι υπηρεσίες που έχουν αναπτυχθεί έχουν λάβει ιδιαίτερα θετικό πρόσημο από τους πολίτες, κάτι που αποτυπώνεται και στις υψηλές βαθμολογίες που έλαβαν. Αξιοσημείωτη είναι η απλούστευση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών, η οποία έχει επιφέρει σημαντικές ετήσιες εξοικονομήσεις κόστους και χρόνου, καθώς και θετικά περιβαλλοντικά οφέλη, εδραιώνοντας τη θέση της ψηφιακής διακυβέρνησης ως πυλώνα της σύγχρονης δημόσιας διοίκησης.
«Ένα στοίχημα που κερδίζουμε χρόνο με τον χρόνο»
«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους είναι ένα στοίχημα που κερδίζουμε χρόνο με τον χρόνο, με σταθερό στόχο να διευκολύνουμε διαρκώς τον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες αλληλεπιδρούν με το Δημόσιο. Από το 2019 έως σήμερα, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιεί με συνέπεια έναν πολυδιάστατο εκσυγχρονισμό, με ξεκάθαρο πολιτικό πρόσημο: μια καλύτερη καθημερινότητα με λιγότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το κράτος και τους θεσμούς του.
Το 2025 αποτέλεσε μια χρονιά ουσιαστικής επιτάχυνσης αυτής της προσπάθειας. Τα νούμερα από μόνα τους δε λένε πολλά· αποκτούν όμως πραγματική αξία όταν μεταφράζονται σε λιγότερες ουρές, λιγότερα email και τηλεφωνήματα, λιγότερη ταλαιπωρία για τους πολίτες και οικονομίες κλίμακος για τη Δημόσια Διοίκηση. Ενδεικτικά, 8,8 εκατομμύρια πολίτες έχουν χρησιμοποιήσει το gov.gr, πραγματοποιώντας περισσότερες από 394,2 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές, γεγονός που αποτυπώνει τη σταθερή ενσωμάτωση των ψηφιακών υπηρεσιών στην καθημερινότητά μας.
Ακριβώς για αυτόν τον λόγο και έδωσαν υψηλές βαθμολογίες στις ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr και του Gov.gr Wallet, στην πρώτη αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών. Το 2026 βρίσκει τη χώρα σε μια ώριμη φάση ψηφιακής μετάβασης, με θεσμική συνέχεια, πολιτική βούληση και ξεκάθαρο προσανατολισμό. Συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση: αξιοποιούμε την τεχνολογία όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως εργαλείο για ένα κράτος πιο αποτελεσματικό που συμβάλλει καθοριστικά στην αναπτυξιακή τροχιά της χώρας», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
2.211 ψηφιακές υπηρεσίες και έπεται συνέχεια
Μέχρι τώρα, το gov.gr έχει καταφέρει να καλύψει ένα ευρύ φάσμα αναγκών των πολιτών, προσφέροντας 2.211 ψηφιακές υπηρεσίες. Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί: το συνολικό πλήθος των ψηφιακών συναλλαγών ξεπερνά τα 394 εκατομμύρια, με 8.880.857 μοναδικούς χρήστες που έχουν εκδώσει τουλάχιστον ένα ηλεκτρονικό έγγραφο ή έχουν υποβάλει μια ηλεκτρονική δήλωση. Αυτές οι υπηρεσίες παρέχουν τη δυνατότητα στους πολίτες να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους από την άνεση του σπιτιού τους, μειώνοντας σημαντικά την ανάγκη για φυσικές επισκέψεις σε δημόσιες υπηρεσίες.
Αυτό αποτυπώνεται και στα στατιστικά που αφορούν ειδικές κατηγορίες υπηρεσιών. Για παράδειγμα, οι Υπεύθυνες Δηλώσεις παρουσίασαν αύξηση 11.192.280 από τον Δεκέμβριο του 2024 μέχρι σήμερα, φτάνοντας συνολικά τα 38.640.228, ενώ η εξουσιοδότηση ζει έναν δυναμικό εκσυγχρονισμό με 8.622.284 συναλλαγές, δηλαδή αύξηση 1.843.434. Παρομοίως, η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου έφτασε τα 13.483.750, καταγράφοντας 6.186.145 νέες χρήσεις μόνο το τελευταίο έτος.
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης προγραμματίζει, επίσης, να ενσωματώσει 270 νέες κοινές υπηρεσίες από τις 13 Περιφέρειες μέσω της πλατφόρμας e-perifereies. Το εν λόγω έργο, που είναι μέρος του νομοσχεδίου για το AI Factory “Pharos”, που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή στοχεύει στην ψηφιοποίηση και ομογενοποίηση των διαδικασιών, προσφέροντας μια ενιαία και αποτελεσματική εμπειρία στους πολίτες.
Το ψηφιακό εισιτήριο και το Κτηματολόγιο
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η ψηφιακή είσοδος στα γήπεδα μέσω του Gov.gr Wallet που έχει εδραιωθεί στην πράξη. Περισσότερα από 2,4 εκατομμύρια εισιτήρια έχουν προσωποποιηθεί, με 1,77 εκατ. στο ποδόσφαιρο και 670 χιλ. στο μπάσκετ, αποτυπώνοντας την ευρεία υιοθέτηση της νέας ψηφιακής εμπειρίας από τους φιλάθλους.
Το Κτηματολόγιο επίσης, καταγράφει σταθερή και μετρήσιμη πρόοδο, με τα στοιχεία να αποτυπώνουν τη δυναμική των ψηφιακών του υπηρεσιών. Τον Νοέμβριο σημειώθηκε ιστορικό ρεκόρ, καθώς 70.135 πολίτες ολοκλήρωσαν τις υποθέσεις τους ψηφιακά, ενώ οι εκκρεμότητες υποχώρησαν σε ιστορικό χαμηλό για τον μήνα, στις 241.038. Στο διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Νοεμβρίου 2025, έχουν ολοκληρωθεί 629.371 πράξεις, εξυπηρετώντας σχεδόν 630.000 υποθέσεις πολιτών. Την ίδια περίοδο, οι εκκρεμότητες μειώθηκαν από 300.000 στις αρχές του έτους σε 241.038 στο τέλος Νοεμβρίου, με τον ρυθμό αποκλιμάκωσης να έχει επιταχυνθεί το τελευταίο εξάμηνο και πλέον να διαμορφώνεται σε περίπου 5% μείωση ανά μήνα.
Οι αξιολογήσεις δείχνουν το θετικό πρόσημο
Στην αξιολόγηση Δημόσιων Υπηρεσιών που έγινε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών και πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2025, οι Υπεύθυνες Δηλώσεις βαθμολογήθηκαν με 9, το Ποινικό Μητρώο με 8,8 και η Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου με 8,6, μεταξύ άλλων. Το Gov.gr Wallet αξιολογήθηκε με 8,4, ενώ τα ψηφιακά εισιτήρια για αθλητικές εκδηλώσεις συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες από όλες τις ηλικιακές ομάδες.
