Η συνεχής άνοδος των τιμών επηρεάζει σχεδόν κάθε καταναλωτή στις φετινές εορταστικές αγορές, σύμφωνα με έρευνα της Klarna, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2025 σε συνεργασία με την εταιρεία Appinio, με τη συμμετοχή 1.000 Ελλήνων ηλικίας 18-77 ετών.
Πώς επηρεάζονται οι καταναλωτές
Το 95,1% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι οι αυξήσεις τιμών επηρεάζουν τον τρόπο που σκοπεύουν να κάνουν τις φετινές αγορές τους. Συγκεκριμένα:
- 46,9% θα αναζητήσει πιο οικονομικά προϊόντα.
- 37,9% θα περιορίσει τα έξοδα σε μη απαραίτητα είδη.
- 31,3% θα αγοράσει μόνο αν υπάρχει προσφορά.
- 23% θα οργανώσει καλύτερα το γιορτινό μενού για να αποφύγει σπατάλη τροφίμων.
- 21% σκοπεύει να αγοράσει λιγότερα δώρα.
Προϋπολογισμός και έλεγχος εξόδων
Το 50,7% των καταναλωτών έχει ορίσει συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τα φετινά Χριστούγεννα, δείχνοντας την ανάγκη για έλεγχο των εξόδων:
- 6,9%: 1–50 €
- 20,9%: 51–100 €
- 39,1%: 101–250 €
- 20,1%: 251–500 €
- 7,7%: 501–1.000 €
- 1,6%: 1.001–2.000 €
Οι άνδρες τείνουν να προγραμματίζουν μεγαλύτερες δαπάνες για δώρα, ενώ οι γυναίκες συγκεντρώνονται περισσότερο στα χαμηλότερα εύρη προϋπολογισμού.
Έρευνα και παρακολούθηση δαπανών
- 57,8% πραγματοποιεί ενδελεχή έρευνα πριν από τις αγορές.
- 51,4% παρακολουθεί συστηματικά όλες τις δαπάνες του.
- 9,4% χρησιμοποιεί εφαρμογές προϋπολογισμού.
Χρονοδιάγραμμα αγορών
Οι καταναλωτές διαχωρίζουν τον χρόνο των αγορών τους:
- 12,2% ξεκινάει Νοέμβριο (πρώτες δύο εβδομάδες)
- 31% στο δεύτερο μισό Νοεμβρίου
- 36,8% στις αρχές Δεκεμβρίου
- 14,8% τις δύο τελευταίες εβδομάδες Δεκεμβρίου
Τεχνολογία και έξυπνες πρακτικές
Οι καταναλωτές αξιοποιούν όλο και περισσότερες τεχνολογικές λύσεις και εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής:
- 27% χρησιμοποίησε υπηρεσίες Buy Now, Pay Later (π.χ. πληρωμή σε τρεις άτοκες δόσεις της Klarna).
- Συχνές στρατηγικές εξοικονόμησης: εκπτώσεις (52,9%), σύγκριση τιμών (39,4%), προγράμματα ανταμοιβής (36,5%), κουπόνια (31,6%), επιστροφή χρημάτων (27,1%).
Προτιμήσεις αγοράς
- 51,2% αγοράζει αποκλειστικά online
- 25,3% συνδυάζει online έρευνα με φυσικό κατάστημα
- 20,8% προτιμά μόνο φυσικά καταστήματα
Το 42,4% δηλώνει ότι θα χρησιμοποιούσε εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για τις αγορές του, κυρίως για σύγκριση τιμών, εύρεση προσφορών και προσωποποιημένες προτάσεις δώρων. Η τάση αυτή είναι πιο έντονη στις ηλικίες 25-34, ακολουθούμενη από τις ηλικίες 18-24 και 35-44.
