Η Black Friday, γνωστή και ως Μαύρη Παρασκευή, καθορίζεται συνήθως την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, πάντα όμως μετά την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ. Το 2025, η Black Friday θα πραγματοποιηθεί στις 28 Νοεμβρίου.
Από την «Black Week» στον «Black Month»
Στην Ελλάδα, η Black Friday ξεκίνησε να γιορτάζεται το 2018 και αρχικά αφορούσε μόνο μία εβδομάδα («Black Week»). Από το 2024 όμως, οι μεγάλες προσφορές ξεκινούν από τις αρχές Νοεμβρίου, δημιουργώντας ουσιαστικά έναν «Black Month». Οι εκπτώσεις διαρκούν εβδομάδα με την εβδομάδα, ενώ πολλά καταστήματα κρατούν τις χαμηλές τιμές μέχρι το τέλος του μήνα. Φέτος, δεν θα πραγματοποιηθούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου, δίνοντας τη δυνατότητα σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να προσφέρουν πιο σημαντικές εκπτώσεις νωρίτερα.
Ιστορία της Black Friday
Η παράδοση ξεκίνησε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’60, όταν τα καταστήματα χρησιμοποιούσαν κόκκινο και μαύρο μελάνι στα λογιστικά τους για να καταγράφουν αρνητικά ή θετικά αποτελέσματα. Η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου καθιερώθηκε ως η πρώτη ημέρα των χριστουγεννιάτικων πωλήσεων, με μεγάλους τζίρους, και από εκεί προέκυψε η ονομασία «Black Friday». Σήμερα, ο θεσμός έχει εξαπλωθεί σε πολλές χώρες της Ευρώπης, όπως Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία και Πολωνία.
Μετά τη Black Friday: Cyber Monday
Τρεις ημέρες μετά τη Black Friday, ακολουθεί η Cyber Monday, που αφορά αποκλειστικά τις διαδικτυακές αγορές. Το 2025, η Cyber Monday θα είναι στις 1 Δεκεμβρίου.
Συμβουλές για ασφαλείς αγορές
- Προσοχή σε απατεώνες και ψεύτικες προσφορές: Οι πολύ χαμηλές τιμές μπορεί να κρύβουν ελαττωματικά ή απομιμητικά προϊόντα. Κάντε έρευνα πριν την αγορά.
- Διαβάστε όρους χρήσης και εγγυήσεις: Ελέγξτε την πολιτική επιστροφών και τις εγγυήσεις, ειδικά σε μικρά καταστήματα.
- Αποφύγετε την παρορμητική αγορά: Σκεφτείτε αν χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν και αν υπερβαίνει τον προϋπολογισμό σας. Οι εκπτώσεις θα συνεχιστούν και κατά την εορταστική περίοδο.
- Προσοχή σε άγνωστα ή νέας εμφάνισης ηλεκτρονικά καταστήματα: Βεβαιωθείτε ότι η επιχείρηση παρέχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την αναγνώρισή της (επωνυμία, διεύθυνση, τηλέφωνο, email, ΑΦΜ) και ελέγξτε τη φήμη της στο διαδίκτυο πριν προχωρήσετε σε αγορά.
