Συγκεκριμένα η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση στον πληθωρισμό σε αυγά, λαχανικά, ελαιόλαδο, με τις αυξήσεις στο λάδι μάλιστα να είναι στο 63,7% στη χώρα μας έναντι 57,2% στην ευρωζώνη, και την τρίτη θέση στον πληθωρισμό στο αρνίσιο κρέας.

Αυτό που προκαλεί εντύπωση και προκύπτει από έρευνα του ΣΚΑΙ, είναι ότι οι Ελληνες καταναλωτές πληρώνουν σε διπλάσια τιμή ίδια προϊόντα, σε σχέση με τους Ιταλούς και Γάλλους καταναλωτές.

Το ίδιο ακριβώς προϊόν, την ίδια επωνυμία, είναι και 50% κάτω σε γαλλικό ή ιταλικό σουπερμάρκετ, τη στιγμή που οι μισθοί των χωρών είναι αισθητά πιο υψηλοί σε σύγκριση μ’ αυτούς στη χώρα μας.

Ας δούμε ενδεικτικά τέσσερα επώνυμα προϊόντα, ίδιες μάρκες με ίδιες συσκευασίες:

ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ

Ελλάδα: 4,93 ευρώ – Γαλλία: 2,59 ευρώ
ΣΠΑΓΓΕΤΙ Νο 5

Ελλάδα: 1,30 ευρώ – Ιταλία: 1 ευρώ
ΣΑΛΤΣΑ ΖΥΜΑΡΙΚΩΝ (ΒΑΖΟ)

Ελλάδα: 3,15 ευρώ – Ιταλία: 1,95 ευρώ
ΜΠΑΡΕΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΩΝ

Ελλάδα: 3,80 ευρώ – Ιταλία: 2,95 ευρώ
Πανευρωπαϊκή πρωτιά στον πληθωρισμό απληστίας

Την ίδια στιγμή οι ελληνικές επιχειρήσεις είχαν τη μεγαλύτερη αύξηση πραγματικών κερδών στην Ευρώπη το 2023, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που δημοσιεύει ο ανεξάρτητος δημοσιογραφικός οργανισμός Investigate Europe. Στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι στη χώρα μας το φαινόμενο του λεγόμενου πληθωρισμού απληστίας (greedflation) ήταν εντονότερο από τις άλλες χώρες της Ευρώπης, εξαιτίας της ολιγοπωλιακής διάρθρωσης των αγορών, του ασθενούς ανταγωνισμού και των πλημμελών ελέγχων.

Ειδικότερα, το 2023 στην Ελλάδα η πραγματική αύξηση κερδών πλησίασε το 6%. Δηλαδή, ο ρυθμός αύξησης των κερδών ήταν σχεδόν 6% μεγαλύτερος από τον πληθωρισμό. Αντίθετα, οι πραγματικοί μισθοί, δηλαδή το ποσοστό αύξησης των μισθών μετά την αφαίρεση του πληθωρισμοί, είχαν μικρή μείωση. Η Πορτογαλία δεν κινήθηκε πολύ μακριά από την Ελλάδα σε ό,τι αφορά την πραγματική αύξηση των κερδών, αλλά εκεί καταγράφηκε μία, ώστε μικρή, αύξηση των πραγματικών μισθών. Μόνο σε μία χώρα, την Πολωνία, η αύξηση των μισθών ξεπέρασε την αντίστοιχη αύξηση των κερδών.