Σε πρώτο πλάνο μπαίνουν από την κυβέρνηση οι δράσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, να επισκέπτεται σήμερα το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) στο Γαλάτσι, που τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία. Τον πρωθυπουργό συνόδεψε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως.
Η επίσκεψή τους σηματοδοτεί την πολιτική δέσμευση της κυβέρνησης για εκσυγχρονισμένα και φιλικά προς τον πολίτη Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας και διαφανείς διαδικασίες, με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου, προσβάσιμου και αξιόπιστου συστήματος εξυπηρέτησης των πολιτών με αναπηρία. Στον πυρήνα της παρέμβασης βρίσκεται η ενίσχυση της διαφάνειας, της ταχύτητας και της αξιοπιστίας των διαδικασιών αξιολόγησης.
Σε δηλώσεις του ο πρωθυπουργός τόνισε: «Θέλω να εκφράσω την ικανοποίηση μου για την εικόνα την οποία αντίκρισα σήμερα. Ένα σύγχρονο κέντρο πιστοποίησης αναπηρίας το οποίο ετοιμάστηκε μέσα από την εξαιρετική συνεργασία του eΕΦΚΑ και του δήμου Γαλατσίου που μπορεί να εξυπηρετεί τους συμπολίτες μας σε συνθήκες αξιοπρέπειας, ταχύτητας και προφανώς και εύκολης προσβασιμότητας, κάτι το οποίο αφορά ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία.
Κληρονομήσαμε, η αλήθεια είναι, στα ζητήματα πιστοποίησης της αναπηρίας πολλές εκκρεμότητες από το παρελθόν αλλά με πολύ συστηματική προσπάθεια η κατάσταση πιστεύω εξομαλύνεται. Μίλησε η υπουργός για τη σημαντική μείωση στους χρόνους αναμονής για να μπορούν οι συμπολίτες μας να έχουν το ραντεβού το οποίο επιζητούν και ευχόμαστε σύντομα αυτός ο χρόνος να μηδενιστεί, στην καλύτερη διαλειτουργικότητα μεταξύ των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ και του ΕΟΠΥΥ στην πρόσληψη παραπάνω γιατρών και φυσικά στην αυτονόητη διεύρυνση της λίστας αναπηριών που είναι μη αναστρέψιμες. Θεωρώ αδιανόητο να ζητούμε από τους συμπολίτες μας να επαναπιστοποιείται η αναπηρία τους όταν γνωρίζουμε ότι ποτέ δεν πρόκειται να αλλάξει η κατάστασή τους».
Οι παρεμβάσεις που προωθούνται
Προς αυτή την κατεύθυνση, το Υπουργείο Εργασίας δρομολόγησε τον υπερδιπλασιασμό των ιατρών των ΚΕΠΑ και, ήδη, ο αριθμός των ιατρών, που υπηρετούν, αυξήθηκε πρόσφατα από 512 σε 1.252. Παράλληλα, δρομολογούνται η ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού σε νευραλγικούς τομείς, όπως το Σώμα των Γραμματέων και η αναδιαμόρφωση του πειθαρχικού πλαισίου ελέγχου, ενώ προωθούνται δράσεις ενημέρωσης για τους θεράποντες ιατρούς, που θα συμβάλουν σε μία γόνιμη και εποικοδομητική συνεργασία.
Έμφαση δίνεται και στην ψηφιακή αναβάθμιση των υπηρεσιών, με τη δημιουργία ενός Ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος για τα ΚΕΠΑ, στη βάση της υφιστάμενης Εθνικής Πύλης Αναπηρίας. Επιπλέον, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, προβλέπεται επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης, μέσω ανασχεδιασμού του προγραμματισμού των Επιτροπών, ενώ, με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, επιδιώκεται η επιτάχυνση των κατ’ οίκον αξιολογήσεων και η αυτοματοποιημένη πιστοποίηση για συγκεκριμένες παθήσεις.
Η κυβέρνηση προχωρά επίσης στη βελτίωση των κτηριακών υποδομών, με στόχο την καθολική προσβασιμότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η μετεγκατάσταση των ΚΕΠΑ Πειραιώς στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) σε έναν πλήρως προσβάσιμο χώρο σε άτομα με αναπηρία, με αναβαθμισμένες υποδομές και μεγαλύτερη διαθεσιμότητα προσωπικού. Σε επίπεδο νομοθετικών παρεμβάσεων, βρίσκονται στο στάδιο της επεξεργασίας βελτιώσεις στο επιχειρησιακό και κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας των ΚΕΠΑ, που αποσκοπούν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας.
Ήδη, έχει διευρυνθεί ο κατάλογος των μη αναστρέψιμων παθήσεων, καταργώντας την ανάγκη επαναλαμβανόμενης πιστοποίησης για τις παθήσεις αυτές. Πλέον, περισσότεροι πολίτες κατοχυρώνουν εφ’ όρου ζωής την πιστοποίηση των χρόνιων παθήσεών τους στα ΚΕΠΑ, χωρίς να χρειάζεται να περνούν διαρκώς Επιτροπές.
Ταυτόχρονα, συνεχίζεται η διαρκής αναβάθμιση του Ενιαίου Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας (ΕΠΠΠΑ), ενώ προωθούνται λύσεις για πιστοποίηση συγκεκριμένων παθήσεων, χωρίς φυσική παρουσία, όπου αυτό είναι εφικτό, με σκοπό τη μείωση της ταλαιπωρίας για τους πολίτες και τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών.
Μείωση κατά 66% των εκκρεμών ραντεβού
Με τις παραπάνω παρεμβάσεις, έχει ήδη επιτευχθεί σημαντική μείωση των εκκρεμών αιτημάτων για ραντεβού. Ο αριθμός τους έχει υποχωρήσει κάτω από τα 10.000 αιτήματα, όταν, πριν από έναν χρόνο, τα εκκρεμή αιτήματα ήταν πάνω από 30.000.
Η μεταβολή αυτή μεταφράζεται σε μείωση κατά 66,28% των αιτημάτων που εκκρεμούν για προγραμματισμό.
Αντίστοιχα, σημειώνεται αύξηση κατά 45,39% στα ραντεβού που έχουν προγραμματιστεί για τους δύο επόμενους μήνες, με τον αριθμό αυτό να έχει ξεπεράσει τις 40.000.