«Θα ήθελα να είναι χιλιάδες οι κωδικοί, να κρατήσει για πάντα και να μειωθούν οι τιμές στο μισό. Αλλά αυτό δεν γίνεται. Δίνουμε έναν συνεχή αγώνα σε ό,τι αφορά τη δική μας δυνατότητα να πιέζουμε τα πράγματα», είπε ο Τάκης Θεοδωρικάκος σε σημερινή του συνέντευξη, αναφερόμενος στις μειώσεις των τιμών σε 1000 κωδικούς στα σούπερ μάρκετ.
«Να δούμε λίγο την ευρύτερη εικόνα για το τι συμβαίνει γύρω από αυτό το θέμα. Μια μέση οικογένεια, ειδικά εδώ στο Λεκανοπέδιο Αττικής, αυτό που έχει επιβαρυνθεί πάρα πολύ τα τελευταία 5 – 6 χρόνια, σε απόλυτο αριθμό αλλά και σε ποσοστό αύξησης, είναι το νοίκι. Κακά τα ψέματα, όποιος ζει στο λεκανοπέδιο έχει φάει μια αύξηση 400, 500, 600, 700 ευρώ, ανάλογα με το τι σπίτι είναι».
Αργότερα πρόσθεσε πως: «Μιλώντας για μια μέση οικογένεια που ζει σε 100 τετραγωνικά, ένα ζευγάρι που έχει δύο παιδιά. Πάρτε για παράδειγμα έναν μέσο δήμο, τη Δάφνη. Πριν από 6-7 χρόνια αυτό έκανε γύρω στα 500 – 550 ευρώ. Το νοίκι σήμερα είναι διπλάσιο».
Όπως εξήγησε, «για το θέμα αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης δεν μπορεί να κάνει τίποτα». Και προσέθεσε:
«Θέλω να είμαι σαφής. Η κυβέρνηση συνολικά δίνει μία μάχη προκειμένου να δημιουργηθεί σε μαζικό επίπεδο κοινωνική κατοικία.
Δεύτερον, περιορίζει το Airbnb και τρίτον, στηρίζει τους ανθρώπους που ζουν στο νοίκι με επιδότηση ενός ενοικίου κάθε Νοέμβριο. Το οποίο το θεωρώ πάρα πολύ σοβαρό μέτρο».
Για την ηλεκτρική ενέργεια
Ο κ. Θεοδωρικάκος τόνισε ότι η ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί το δεύτερο σημαντικό παράγοντα που έχει επιβαρύνει τα νοικοκυριά.
«Επιπλέον, δεν είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά της κυβέρνησης συνολικά – και εδώ συνήθως παρεμβαίνει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός – που λαμβάνει μέτρα για να στηρίζονται τα νοικοκυριά».
Για τις μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ
Ο υπουργός επισήμανε ότι το 80% της κατανάλωσης των νοικοκυριών αφορά τα σούπερ μάρκετ, προσθέτοντας πως τους τελευταίους μήνες ασκήθηκε συστηματική πίεση στην αγορά για τη συγκράτηση των τιμών.
«Μεταφέραμε το κοινωνικό αίτημα για συγκράτηση των τιμών. Όλοι όμως γνωρίζουν ότι οι τιμές καθορίζονται κυρίως από την προσφορά και τη ζήτηση. Δεν αλλάζουν με αποφάσεις και διατάγματα».
«Οι μεγάλες αλυσίδες έχουν δεσμευτεί ότι μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου, δηλαδή σε δύο εβδομάδες από σήμερα, θα μειώσουν τις τιμές σε τουλάχιστον 1.000 κωδικούς».
Ο Υπουργός ανέφερε ότι ζήτησε η πρωτοβουλία να επεκταθεί και μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. «Θέλω να επισημάνω ότι συμμετέχει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, με τον οποίο έχω πραγματοποιήσει πολλές συναντήσεις, και θα συνεισφέρουν και εκείνοι στο αντίστοιχο ποσοστό μείωσης», πρόσθεσε.
Ο στόχος είναι, όπως εξήγησε, τα βασικά προϊόντα διατροφής, συντήρησης σπιτιού και ατομικής υγιεινής να δουν τις τιμές τους να μειώνονται πάνω από 5% και να παραμείνουν χαμηλότερες για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Για τον κώδικα δεοντολογίας στην αγορά
Αναφορικά με τον κώδικα δεοντολογίας που είχε συμφωνηθεί, ο κ. Θεοδωρικάκος σημείωσε: «Προστατεύουμε τους πωλητές από παραπλανητικές εκπτώσεις. Εμείς έχουμε την υποχρέωση να τον ελέγχουμε. Αυτό το τονίζω επειδή πρόσφατα επιβλήθηκαν κάποια πρόστιμα από τη ΔΙΜΕΑ σύμφωνα με τον νόμο. Τους διευκρίνισα ότι πρόκειται για διαφορετικά ζητήματα».
Για τα πρόστιμα της ΔΙΜΕΑ
Σχετικά με τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στις αλυσίδες Σκλαβενίτης και Lidl, ο υπουργός δήλωσε: «Δεν ξέρω κανέναν που να θεωρεί δίκαιο ένα πρόστιμο. Τα επιχειρήματα που προβάλλουν είναι καταχρηστικά και ψευδή, καθώς υποστηρίζουν ότι είχαν άδεια από το υπουργείο Ανάπτυξης, κάτι που δεν ισχύει».
«Είπα στον εκπρόσωπο της αλυσίδας ότι αν υπάρχει οποιαδήποτε γραπτή αλληλογραφία από το υπουργείο που να επιτρέπει τη συγκεκριμένη ενέργεια, να τη φέρει για να ανακαλέσουμε το πρόστιμο», πρόσθεσε.
«Το πρόστιμο επιβλήθηκε επειδή το ποσοστό κέρδους σε 36 κωδικούς ξεπέρασε το επιτρεπτό όριο μέχρι τις 30 Ιουνίου. Αν ο υπουργός Ανάπτυξης είχε παρέμβει για να το σταματήσει, θα είχε διαπράξει σοβαρή παράβαση καθήκοντος, κάτι που δεν έκανα ποτέ».
Για τη νέα Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή
Ο κ. Θεοδωρικάκος ανακοίνωσε την κατάθεση κωδικοποιημένου κώδικα για την προστασία του καταναλωτή και ότι τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση για:
«Μια νέα, ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας του Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς», που θα διαθέτει 300 νέους ελεγκτές. «Η Αρχή θα είναι πλήρως λειτουργική μέσα σε έξι μήνες από τώρα. Μέχρι τότε οι υφιστάμενοι ελεγκτικοί μηχανισμοί θα συνεχίσουν κανονικά το έργο τους».
«Το βασικό που μας ενδιαφέρει σήμερα είναι να αυξηθούν οι ηλεκτρονικοί και ψηφιακοί έλεγχοι. Και αυτό το προωθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο».