Κυριακή, 5 Οκτ 2025
Βεργίνα Τηλεόραση
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΣΠΟΡ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ
  • WEB TVWEB TVWEB TV
Ρoή Ειδήσεων
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: «Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη….»
Δούκας: «Ο μόνος δρόμος είναι η διαγραφή»
Επίσκεψη Μητσοτάκη στην Αμοργό: Δίνουμε μεγάλη σημασία στην περιφερειακή ανάπτυξη και χρειάζεται καλή γνώση των προβλημάτων
ΟΠΕΚΕΠΕ: Στέλεχος του ΠΑΣΟΚ είχε ΚΥΔ από την οποία δηλώνονταν εκτάσεις στη λίμνη Κάρλα επί τέσσερα χρόνια
Piri Reis: Σε επιφυλακή η Αθήνα μετά την έξοδό του πάνω από τη Λέσβο
Ο χάρτης πληρωμών από τον ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ από τις 6 έως τις 10 Οκτωβρίου
Κ. Τσουκαλάς: «Ζητάτε βραβείο επειδή η Ευρωπαία Εισαγγελέας είπε ότι στελέχη σας ήταν μέσα στην εγκληματική οργάνωση;»
ΕΦΚΑ: Πότε καταβάλλονται οι συντάξεις Νοεμβρίου
Παύλος Μαρινάκης: Προτεραιότητα της κυβέρνησης η αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους ζωής
Ηλεκτρική ενέργεια: Κοντά στα προ κρίσης επίπεδα η τιμή του ρεύματος
Font ResizerAa
Βεργίνα ΤηλεόρασηΒεργίνα Τηλεόραση
Search
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΣΠΟΡ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ
  • WEB TVWEB TVWEB TV
Ακολουθησε μας
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Όροι Χρήσης
  • Διαφημιστείτε σε εμάς
  • Επικοινωνία
© 2024 Verginanews
ΕΛΛΑΔΑΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η κρίση των Ιμίων τον Ιανουάριο του 1996

5 έτη ago
Κοινοποίηση
11 Λεπτά ελάχιστη ανάγνωση
Κοινοποίηση

Η κρίση στα Ίμια ξεκίνησε με αφορμή την προσάραξη πλοίου στις ελληνικές βραχονησίδες, στις 25 Ιανουαρίου 1996 και λίγο έλειψε να οδηγήσει σε ένοπλη σύγκρουση Ελλάδας-Τουρκίας.

- Advertisement -

Το λιμεναρχείο Καλύμνου –το πλησιέστερο στην περιοχή– διέθεσε ρυμουλκό για να αποκολλήσει το τουρκικό πλοίο, αλλά ο πλοίαρχος αρνήθηκε, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και άρα οι τουρκικές αρχές είχαν την αρμοδιότητα να του προσφέρουν βοήθεια.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Τι είναι τα Ίμια ή πιο σωστά που βρίσκονται;

Τα Ίμια (Καρντάκ στα τουρκικά) είναι δύο μικρές ακατοίκητες βραχονησίδες μεταξύ του νησιωτικού συμπλέγματος των Δωδεκανήσων και των νοτιοδυτικών ακτών της Τουρκίας. Απέχουν 3,8 ναυτικά μίλια από το Μποντρούμ (Αλικαρνασσός) της Τουρκίας, 5,5 ν.μ. από την Κάλυμνο και 2,5 ν.μ. από το πλησιέστερο ελληνικό έδαφος, τη βραχονησίδα Καλόλιμνος. Αυτά εκχωρήθηκαν στην Ελλάδα μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σύμφωνα με το άρθρο 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων (10-12-1947) όπου η Ιταλία εκχώρησε στην Ελλάδα εν πλήρει κυριαρχία τις νήσους της Δωδεκανήσου απαριθμούμενες: Αστυπάλαια, Ρόδο, Χάλκη, Κάρπαθο, Κάσο, Τήλο, Νίσυρο, Κάλυμνο, Λέρο, Πάτμο, Λειψούς, Σύμη, Κω και Καστελόριζο ως και τις παρακείμενες νησίδες. Σε προγενέστερη μάλιστα διμερή συνθήκη, του 1932, ανάμεσα στην Ιταλία και την Τουρκία τα Ίμια συμπεριλαμβάνονταν σε χάρτη με τα ιταλικά εδάφη. Αργότερα, καθώς όλες οι ιταλικές κτήσεις επί της Δωδεκανήσου πέρασαν στην ελληνική κυριότητα, ομοίως και τα Ίμια ενσωματώθηκαν στο ελληνικό κράτος. Το Τουρκικό κράτος είχε αποδεχτεί το καθεστώς επικυριαρχίας της Ελλάδας στα νησιά αυτά.

Η αμφισβήτηση της ελληνικότητας των Ιμίων ξεκίνησε από ένα ναυτικό ατύχημα που συνέβη στις 25 Δεκεμβρίου του 1995. Οι Τούρκοι προσπάθησαν να εφαρμόσουν για την περίσταση τη δική τους ερμηνεία στη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), με την οποία είχαν παραχωρηθεί τα Δωδεκάνησα στην Ιταλία στο σύνολό τους και όχι ονομαστικά, και να αμφισβητήσουν την ελληνική κυριαρχία κάποιων βραχονησίδων.

Το χρονικό της Κρίσης των Ιμίων

Στις 25 Δεκεμβρίου 1995 το τουρκικό φορτηγό πλοίο Φιγκέν Ακάτ προσάραξε σε αβαθή ύδατα κοντά στην Μικρή Ίμια (Ανατολική) και εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Το λιμεναρχείο Καλύμνου –το πλησιέστερο στην περιοχή– διέθεσε ρυμουλκό για να αποκολλήσει το τουρκικό πλοίο, αλλά ο πλοίαρχος αρνήθηκε, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και άρα οι τουρκικές αρχές είχαν την αρμοδιότητα να του προσφέρουν βοήθεια.

Στις 26 Δεκεμβρίου το λιμεναρχείο ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο μέσω του γραμματέα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα Γιάννη Παπαμελετίου, ειδοποίησε τον γραμματέα της Διεύθυνσης Ελληνικών Υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών Τσινάρ Εγκίν ότι, αν δεν παρενέβαινε ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδύνευε.

Στις 27 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε γενικότερα θέμα με τα Ίμια. Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό και το οδήγησαν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το ίδιο πρωινό ένα πλήρως εξοπλισμένο τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο Τούρκος πιλότος διασώθηκε με ελληνική βοήθεια.

Στις 29 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επιδίδει διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, όπου αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπόντρουμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία. Το γεγονός στάθηκε αφορμή να τεθεί από την Τουρκία θέμα ιδιοκτησίας των νησιών.

Στις 25 Ιανουαρίου ο τότε δήμαρχος της Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός ότι η Τουρκία εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, υψώνει την ελληνική σημαία στη Μικρή Ίμια συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα και δύο κατοίκους του νησιού ενώ την επόμενη μέρα υψώθηκε η σημαία και στην άλλη βραχονησίδα.

Τα τουρκικά τηλεοπτικά κανάλια μετέδωσαν εικόνες με την ελληνική σημαία υψωμένη στα Ίμια, κάτι που προκάλεσε σάλο στην κοινή γνώμη της Τουρκίας. Έτσι στις 27 Ιανουαρίου δύο δημοσιογράφοι του γραφείου της εφημερίδας Hurriyet στη Σμύρνη, μετέβησαν με ελικόπτερο στη Μικρή Ίμια, υπέστειλαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική σημαία. Η όλη επιχείρηση των δημοσιογράφων βιντεοσκοπήθηκε και προβλήθηκε από το τηλεοπτικό κανάλι που ανήκει στην εφημερίδα με αποτέλεσμα το γεγονός αυτό να πάρει τεράστιες διαστάσεις και η κρίση να κλιμακωθεί μέσα στα επόμενα 24ωρα.

Το πρωί της 28ης Ιανουαρίου του 1996,το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού “Αντωνίου” κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική παραβαίνοντας την πολιτική εντολή που ήταν μόνο να υποσταλεί η τούρκικη σημαία. Το βράδυ Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια από το περιπολικό “Πυρπολητής”, προκειμένου να φυλάξουν τη σημαία κατά τις νυχτερινές ώρες και να επιστρέψουν στο σκάφος τους πριν την ανατολή του ηλίου. Το μεσημέρι της Δευτέρας ο σχεδιασμός άλλαξε και αποφασίστηκε η συνεχής φύλαξή της σημαίας, οπότε οι βατραχάνθρωποι επέστρεψαν στη βραχονησίδα.

Τη Δευτέρα το απόγευμα στις 29 Ιανουαρίου, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς την Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά.

Η Τουρκία απαντά σχεδόν άμεσα. την Τρίτη στις 30 Ιανουαρίου, η πρωθυπουργός της Τουρκίας Ταντσού Τσιλέρ δηλώνει κατηγορηματικά μέσα στην Τουρκική βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια.

Και η κρίση κορυφώνεται στις 31 Ιανουαρίου. Τα μεσάνυχτα συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Ο Υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, φθάνει καθυστερημένα, επειδή παίρνει μέρος σε τηλεοπτική εκπομπή.Στις 1.40 στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια και στις 4.30 ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απονηώνεται από τη φρεγάτα “Ναυαρίνο” για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες.

Σχεδόν 20 λεπτά αργότερα το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 Τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ.

Αργότερα θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν. Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις.

Η επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους ήταν ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου. Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχει ευρέως διαδεδομένη η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί και ότι το γεγονός αποκρύφθηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμη και σε πόλεμο.

Η εκτόνωση της κρίσης

Στις 6 το πρωί οι Αμερικανοί διά του Υφυπουργού Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβάλλουν και στις δύο πλευρές τη θέληση τους. “No ships, no troops, no flags” διαμηνύουν ή σε πιο κομψή διπλωματική γλώσσα να ισχύσει το status quo ante. Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια.

Στην ιστορία πέρασε και η δήλωση του τότε πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη στη Βουλή, ο οποίος είχε εκλεγεί στις 18 Ιανουαρίου από την Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ λόγω της ασθένειας του Ανδρέα Παπανδρέου, και ευχαρίστησε τους Αμερικανούς για τη βοήθεια τους. «Θέλω να ευχαριστήσω την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την πρωτοβουλία και την βοήθειά τους» είχε πει στην ομιλία του.

Η Κρίση των Ιμίων δεν είχε συνέπειες ως προς το καθεστώς των νησιών. Ωστόσο, έδωσε αφορμή στην Τουρκία να θέσει ζήτημα “Γκρίζων Ζωνών” στο Αιγαίο, αμφισβητώντας την κυριαρχία της Ελλάδας σε αρκετά νησιά και να θέσει ένα ακόμη θέμα στην ατζέντα των ελληνοτουρκικών διαφορών. Παρόλα αυτά, η ελληνική πλευρά δεν αποδέχτηκε ποτέ την ύπαρξη τέτοιου θέματος, επικαλούμενη τις διεθνείς συνθήκες.
Με πληροφορίες από την αίθουσα σύνταξης

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:ΊμιαΤουρκία
Μοιραστείτε αυτό το άρθρο
Facebook Email Αντιγραφή συνδέσμου Εκτύπωση
Προηγούμενο άρθρο Μπιλ Γκέιτς: Απαντά ευθέως για πρώτη φορά για τις θεωρίες συνωμοσίας
Επόμενο άρθρο Ο Σπύρος Φιλιώτης στη Βεργίνα τηλεόραση :Τι λέει ο αντιπρόεδρος της Pharmaserv Lilly για τα μονοκλωνικά αντισώματα

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την Εξεταστική Επιτροπή για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: «Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη….»
7 ώρες ago
Δούκας: «Ο μόνος δρόμος είναι η διαγραφή»
8 ώρες ago
Επίσκεψη Μητσοτάκη στην Αμοργό: Δίνουμε μεγάλη σημασία στην περιφερειακή ανάπτυξη και χρειάζεται καλή γνώση των προβλημάτων
9 ώρες ago
ΟΠΕΚΕΠΕ: Στέλεχος του ΠΑΣΟΚ είχε ΚΥΔ από την οποία δηλώνονταν εκτάσεις στη λίμνη Κάρλα επί τέσσερα χρόνια
10 ώρες ago
Piri Reis: Σε επιφυλακή η Αθήνα μετά την έξοδό του πάνω από τη Λέσβο
11 ώρες ago

Ακολουθήστε μας στα social media

Ακολουθήστε το verginanews.gr στο Instagram και το Facebook για να είστε πάντα ενημερωμένοι. Στο youtube μας μπορείτε να απολαύσετε όλες τις τελευταίες εκπομπές μας.
FacebookLike
XΑκολούθησε
InstagramΑκολούθησε
YoutubeSubscribe

ΕΚΠΟΜΠΕΣ

ΒΕΡΓΙΝΑ TV: Ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ Χρ. Αποστολόπουλος προειδοποιεί για απώλεια 20% στις εξαγωγές φέτας λόγω ευλογιάς αιγοπροβάτων

Αυστηρά μέτρα βιοασφάλειας προτείνει ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γάλακτος Χρήστος Αποστολόπουλος. «Δυστυχώς οι…

Αλεξία Χαρακίδα

Πού θα κυμανθούν οι τιμές ρεύματος τον Οκτώβριο

Τη δεδομένη στιγμή η αύξηση στην τιμή της χονδρικής ρεύματος ανέρχεται στο 20%. Η μέση…

News Room

ΒΕΡΓΙΝΑ TV: Συναγερμός για την αύξηση κρουσμάτων AIDS στους νέους – Προειδοποίηση από τον λοιμωξιολόγο Π. Κολλάρα

Το κουδούνι του κινδύνου για τα αυξημένα περιστατικά ανθρώπων-κυρίως νέων- που μολύνονται με AIDS κρούει…

Αλεξία Χαρακίδα

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Τσουκαλάς: «Ζητάτε βραβείο επειδή η Ευρωπαία Εισαγγελέας είπε ότι στελέχη σας ήταν μέσα στην εγκληματική οργάνωση;»

News Room
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παύλος Μαρινάκης: Προτεραιότητα της κυβέρνησης η αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους ζωής

News Room
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέα Δημοκρατία: Το βίντεο για την 51η επέτειο από την ίδρυση του κόμματος

News Room
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυριάκος Μητσοτάκης: «Η δήλωση της Χαμάς αποτελεί σημαντικό βήμα μπροστά»

News Room
Βεργίνα Τηλεόραση
Facebook Twitter Youtube Rss
Copyright © 2024 VerginaNews
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Όροι Χρήσης
  • Διαφημιστείτε σε εμάς
  • Επικοινωνία
adbanner
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?