Αύξηση κερδών και πάνω από 100% για τις εταιρείες τροφίμων τη «χρονιά του πληθωρισμού»

Γίνεται στην πιο δύσκολη περίοδο για τον κλάδο των τροφίμων και του λιανεμπορίου λόγω του πληθωρισμού να καταγράφονται κέρδη από σειρά εταιρειών που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 100%; Κι όμως, τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας της ICAP με τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας που προκύπτουν από την ανάλυση δεκάδων χιλιάδων οικονομικών καταστάσεων έρχονται να επιβεβαιώσουν αυτό που το «business stories» αναδεικνύει τους τελευταίους μήνες, ότι τελικά η κερδοφορία ορισμένων παικτών όχι μόνο είναι ανθεκτική, αλλά και ότι υπάρχει μια μερίδα επιχειρήσεων που τα μηνύματα περί «εξάντλησης κάθε περιθωρίου πριν προβούν σε ανατιμήσεις» ήταν κενά περιεχομένου.
Σύμφωνα με την έρευνα (σ.σ.: «Business Leaders») στη «χρονιά του πληθωρισμού», τη χρήση 2022, οι 500 πιο κερδοφόρες ελληνικές εταιρείες κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση των κερδών EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) κατά 75,5%, τα οποία διαμορφώθηκαν σε 25,1 δισ. ευρώ! Επιπλέον, τα συνολικά προ φόρου κέρδη ανήλθαν σε 19,9 δισ. ευρώ, μέγεθος που καλύπτει περίπου το 90% των κερδών του συνόλου των 20.470 εταιρειών με διαθέσιμους ισολογισμούς για το 2022.

Σημειωτέον πως τα στοιχεία της έρευνας της ICAP που επεξεργάστηκε και δημοσιεύει σήμερα το «b.s.» αφορούν την οικονομική χρήση 2022. Για πολλούς μπορεί να φαντάζουν περσινά ξινά σταφύλια, ωστόσο είναι εξαιρετικά σημαντικά διότι αφενός αφορούν την περίοδο όπου άνοιξε ο πληθωριστικός κύκλος, με την ενεργειακή κρίση να μαίνεται και τις τιμές πρώτων και δευτερευουσών υλών να κάνουν άλματα. Αφετέρου είναι και τα πρώτα που επί της ουσίας δημοσιεύονται συλλογικά, αφού το μπαράζ των παρατάσεων στις προθεσμίες για τη δημοσίευση ισολογισμού της χρήσης του 2022 έχει δώσει τη δυνατότητα σε πολλές επιχειρήσεις ακόμα και σήμερα να μην έχουν δημοσιεύσει τις οικονομικές καταστάσεις εκείνης της χρήσης! Το φαινόμενο αυτό κάποια στιγμή πρέπει να τελειώνει, αφού λειτουργεί αποτρεπτικά στο να υπάρχει διαφάνεια στην αγορά…Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση της ΤτΕ, το μερίδιο καθαρού κέρδους (που ορίζεται ως ο λόγος του καθαρού λειτουργικού πλεονάσματος προς την καθαρή προστιθέμενη αξία και εκφράζει την απόδοση του επιχειρηματικού τομέα σε όρους λειτουργικών κερδών) παρέμεινε σημαντικά υψηλότερο στο α’ τρίμηνο του 2023 (28%) σε σχέση με το επίπεδό του το 2019 (24,9%). Ωστόσο, κινείται στα ίδια επίπεδα με τον μέσο όρο της περιόδου 2017-2019. Σημειώνεται ότι μετά την αύξηση που κατέγραψε στο πρώτο έτος της πανδημίας, το καθαρό μερίδιο κέρδους των προϊόντων παρέμεινε υψηλό τόσο το 2021 (33,7%) όσο και το 2022 (33,2%), ενώ στη συνέχεια φαίνεται να αποκλιμακώνεται.Η διατήρηση του μεριδίου κέρδους των προϊόντων σε υψηλά επίπεδα μπορεί να εξηγηθεί από μια πληθώρα παραγόντων, όπως α) η ισχυρή ζήτηση, η οποία υπερκέρασε την περιορισμένη προσφορά σε συγκεκριμένους τομείς της οικονομίας (είδη διατροφής, βιομηχανικά αγαθά), β) η συσσώρευση αποταμιεύσεων των νοικοκυριών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η οποία τροφοδοτούσε τη δυναμική της καταναλωτικής ζήτησης, γ) το έντονο πληθωριστικό περιβάλλον που επικράτησε, στο οποίο παρατηρήθηκε ισχυρή αύξηση των τιμών των εισαγωγών (π.χ. κόστος εισαγόμενης ενέργειας) εντείνοντας περαιτέρω τις πληθωριστικές προσδοκίες, και μπορεί να διευκολύνει τις επιχειρήσεις να μετακυλίσουν το αυξημένο κόστος τους στους στόχους!Σε επίπεδο ωστόσο λειτουργικής κερδοφορίας οι εταιρείες που ξεχώρισαν και φέτος, καταγράφοντας μάλιστα όχι διατήρηση αλλά αύξηση της κερδοφορίας τους, ήταν οι Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Coca-Cola 3Ε και Ελληνικά Γαλακτοκομεία.

Η πρώτη κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 24%, φτάνοντας σχεδόν τα 280 εκατ. ευρώ, αύξηση 28,2% των EBITDA στα 59,61 εκατ. ευρώ και αύξηση 27,3% στα κέρδη προ φόρων φτάνοντας τα 43,47 εκατ. ευρώ.

Η Coca-Cola 3E είχε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 21,6% στα 573,6 εκατ. ευρώ, αύξηση EBITDA 28,2% στα 52,8 εκατ. ευρώ και αύξηση 44,9% στα κέρδη προ φόρων που έφτασαν τα 39,4 εκατ. ευρώ.

Η Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη (Τυράς, Ολυμπος, Ροδόπη, ΑΓΝΟ κ.ο.κ.), αν και είχε να αντιμετωπίσει επιπρόσθετα και την κρίση του γάλακτος, μια και υπήρξαν σημαντικά προβλήματα στην αγορά το 2022 αναφορικά με τα κόστη αλλά και τη διαθεσιμότητα γάλακτος σε όλη την Ευρώπη, είδε τον κύκλο εργασιών της να αυξάνεται κατά 14,2%, στα 374,85 εκατ. ευρώ, τα EBITDA κατά 68,4% στα 49,5 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων κατά 200,9%, στα 27,93 εκατ. ευρώ!