Πρόταση της Επιτροπής Παιδειας της ΕΕΦ για τη διδακτέα ύλη της Φυσικής Προσανατολισμού, για το σχολικό έτος 2019-2020

52


Η Επιτροπή Παιδείας της ΕΕΦ κατανοεί απόλυτα τη δυσχερή θέση στην οποία έχει βρεθεί η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, όσον αφορά το θέμα της διδακτέας και εξεταστέας ύλης της Φυσικής Προσανατολισμού της Γ’ Λυκείου. Οι βεβιασμένες και ατεκμηρίωτες ενέργειες της προηγούμενης ηγεσίας, οδήγησαν σε αποφάσεις, που διακρίνονται για την προχειρότητά τους, τουλάχιστον.
Ζητούμενο για το σχολικό έτος 2019-2020 είναι οι όποιες αλλαγές να γίνουν ήπια, χωρίς να προκληθούν αναστατώσεις στους μαθητές, οι οποίοι έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία τους για την πλέον κρίσιμη χρονιά της μέχρι τώρα διαδρομής τους.
Ως εκ τούτου, οι ελάχιστες αλλαγές που μπορούν να γίνουν φέτος, χωρίς να προκληθούν ιδιαίτερες αντιδράσεις, κατά την άποψή μας είναι:
Μικρή αύξηση της ύλης. Η παρούσα είναι θεματολογικά πολύ περιορισμένη και εξαντλημένη.
Επαναφορά του κεφαλαίου των Κυμάτων, στην ολότητά του. Οι μαθητές διδάσκονται, πλέον, στοιχεία μαγνητισμού και ηλεκτρομαγνητισμού, οπότε η διδασκαλία του καθ’ ολοκληρίαν είναι εφικτή. Συζητήσιμη είναι η αφαίρεση της ενότητας Μετάδοση Ηλεκτρομαγνητικών Κυμάτων.
Αφαίρεση του Κεφαλαίου των Ρευστών. Είναι αποκομμένο από την υπόλοιπη ύλη και με πολλές προσεγγίσεις, που το καθιστούν αρκετά προβληματικό προς εξέταση. Η αφαίρεσή του ισοσκελίζει, ουσιαστικά, την πρόσθεση της ενότητας των Κυμάτων.
Επαναφορά του φαινομένου Doppler, το οποίο όπως και τα προηγούμενα έτη να διδαχθεί μετά το πέρας της Ενότητας των Κυμάτων.
Με τις ως άνω αλλαγές, εμπλουτίζεται ποιοτικά η διδακτέα ύλη, με πιο σύγχρονα και ενδιαφέροντα θέματα Φυσικής, ενώ η θεματοδοτική ικανότητα αυξάνεται σημαντικά. Ας μη ξεχνάμε ότι οι μαθητές θα διδάσκονται σε εξάωρη βάση τα μαθήματα προσανατολισμού, οπότε υπάρχει χρονική άνεση.
Θεωρούμε, πλέον, εκ των ουκ άνευ την εισαγωγή πειραματικού θέματος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία ένα τέτοιο θέμα, που αποτελεί διεθνή πρακτική (παραπέμπουμε στις εξετάσεις τη Κύπρου των τελευταίων 15 ετών, για παράδειγμα). Η εισαγωγή του λύνει, κυριολεκτικά, τα χέρια των θεματοδοτών, δίνοντας έμφαση στη Φυσική κι όχι σε τεχνικές επίλυσης.
Καλό θα ήταν να δίνεται ένα συνοδευτικό στοιχειώδες τυπολόγιο στο τέλος των θεμάτων, κατά τα πρότυπα της Κύπρου, ώστε να αφαιρεθεί η στείρα απομνημόνευση από τη Φυσική.
Δυστυχώς, η χρονική πίεση δεν επιτρέπει περισσότερες και αναλυτικότερες προτάσεις αυτή τη στιγμή. Οι όποιες αλλαγές οφείλουν να λαμβάνουν υπόψιν τη χρονική περίοδο, που αυτές θα ανακοινωθούν και να είναι ουσιαστικές κι όχι προκλητικές.
Εννοείται ότι πρέπει να υπάρξει συστηματική και ειλικρινής συνεργασία σε βάθος χρόνου. Η υπάρχουσα εμπεριστατωμένη πρότασή μας ανταποκρίνεται σε ένα πλήρες αναλυτικό πρόγραμμα Φυσικής, που ξεκινά από την Α΄ Γυμνασίου και καταλήγει στη Γ’ Λυκείου, αλλά η κατάθεσή τη αυτή τη στιγμή είναι άκαιρη και δεν μπορεί να συζητηθεί υπό καθεστώς πίεσης.
Προσβλέποντας στην άμεση και συστηματική συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, επ’ ωφελεία όλων,
Για την Επιτροπή Παιδείας,
Μιχάλης Πετρόπουλος,
Φυσικός, M.Sc., υποψ. Δρ Αστροφυσικής Ε.Α.Π.