Σάββατο, 15 Νοέ 2025
Βεργίνα Τηλεόραση
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΣΠΟΡ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ
  • WEB TVWEB TVWEB TV
Ρoή Ειδήσεων
Δημόσιο: Ετοιμάζονται σχεδόν 9.000 νέες προσλήψεις από το υπουργείο Εσωτερικών
Ευρωπαϊκά λιμάνια: Υψηλό το κόστος μεταφοράς στην πράσινη ενέργεια για τα κράτη και τις εταιρείες
Συντάξεις: Τέσσερα μέτρα που θα ενισχύσουν το εισόδημα εκατομμυρίων συνταξιούχων
Οίκος αξιολόγησης Fitch: Τι σημαίνει η αναβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας
Παπαθανάσης για Fitch: «Η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα της αναπτυξιακής οικονομικής πολιτικής αναγνωρίζεται διεθνώς»
Θεσσαλονίκη: Σε ρυθμούς Philoxenia – Hotelia & Food & Drinks και σήμερα η ΔΕΘ 
Λεωφορείο που πήγαινε από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα εξετράπη στην Εθνική Οδό – Πέντε επιβάτες και ο οδηγός τραυματίστηκαν
TisimΒενη:«Με λίγα λόγια» ο Νίκος Οικονομόπουλος με την υπογραφή των Αντώνη Βαρδή, Χρήστου Δάντη, Γιώργου Σαμπάνη και άλλων σπουδαίων συνθετών
Ψήφος εμπιστοσύνης από τον οίκο Fitch: Αναβάθμισε την ελληνική οικονομία σε ΒΒΒ με σταθερές προοπτικές
Ο χάρτης πληρωμών από τον ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ από τις 17 έως τις 21 Νοεμβρίου
Font ResizerAa
Βεργίνα ΤηλεόρασηΒεργίνα Τηλεόραση
Search
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΣΠΟΡ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ
  • WEB TVWEB TVWEB TV
Ακολουθησε μας
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Όροι Χρήσης
  • Διαφημιστείτε σε εμάς
  • Επικοινωνία
© 2024 Verginanews
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωπαϊκά λιμάνια: Υψηλό το κόστος μεταφοράς στην πράσινη ενέργεια για τα κράτη και τις εταιρείες

1 ώρα ago
Κοινοποίηση
8 Λεπτά ελάχιστη ανάγνωση
Κοινοποίηση


- Advertisement -

Σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις αντιμετωπίζουν πλέον οι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς το λειτουργικό τους κόστος αυξάνεται αισθητά σε σχέση με άλλες περιοχές του κόσμου λόγω του αυστηρότερου ευρωπαϊκού πλαισίου για τη μείωση των εκπομπών.

Την ίδια στιγμή, τα ευρωπαϊκά λιμάνια βρίσκονται αντιμέτωπα με μία κρίσιμη προθεσμία: έως το 2030, όλα τα λιμάνια του δικτύου TEN-T θα πρέπει να διαθέτουν υποδομές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς (Onshore Power Supply – OPS), προκειμένου τα πλοία να μπορούν να απενεργοποιούν τις μηχανές τους και να ηλεκτροδοτούνται από το δίκτυο ξηράς.

Η υποχρέωση αυτή, αν και κρίσιμη για τη μείωση των εκπομπών στα λιμάνια, συνεπάγεται υψηλό κόστος τόσο για τις λιμενικές αρχές όσο και για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες καλούνται να αναβαθμίσουν τον εξοπλισμό των πλοίων τους ώστε να καταστούν συμβατά με τα συστήματα OPS.

Πρόκειται για μια διπλή οικονομική πίεση που αναδιαμορφώνει το τοπίο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και επιταχύνει την ανάγκη για τεχνολογικές επενδύσεις και πράσινες υποδομές.

Στα 2,9 δισ. δολάρια το κόστος ETS το 2024 – Έρχεται νέο βάρος με το FuelEU Maritime

Η ΕΕ έχει ήδη εντάξει τη ναυτιλία στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), ενώ στο ίδιο μονοπάτι κινείται πλέον και το Ηνωμένο Βασίλειο, δημιουργώντας ένα αυστηρότερο περιβάλλον τιμολόγησης άνθρακα.

Πλέον, οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα ευρωπαϊκά ύδατα υποχρεούνται να αγοράζουν δικαιώματα εκπομπών CO₂ ανάλογα με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων τους, στο πλαίσιο μιας προοδευτικής εφαρμογής του μέτρου.

Για το 2025, η υποχρέωση αφορά το 40% των εκπομπών του προηγούμενου έτους, ποσοστό που αυξάνεται στο 70% το 2025 και φτάνει στο 100% το 2027.

Το σύστημα εφαρμόζεται πλήρως σε όλα τα ταξίδια εντός της ΕΕ, ενώ για διεθνείς δρομολογιακές γραμμές από ή προς τρίτες χώρες υπολογίζεται το μισό ποσοστό εκπομπών (50%).

Παράλληλα, το Ηνωμένο Βασίλειο προετοιμάζει τη δική του εκδοχή του συστήματος εμπορίας εκπομπών (UK ETS), το οποίο προβλέπεται να επεκταθεί στη ναυτιλία από το 2026. Σε πρώτη φάση θα καλύπτει εγχώριες μεταφορές, ωστόσο εξετάζεται η διεύρυνσή του και σε διεθνείς διαδρομές που συνδέονται με βρετανικά λιμάνια. Δεδομένου ότι το Λονδίνο βρίσκεται ακόμη στη φάση της δημόσιας διαβούλευσης, το τελικό πλαίσιο παραμένει ασαφές, γεγονός που εντείνει την αβεβαιότητα για τους πλοιοκτήτες και τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με Drewry εταιρεία ανάλυσης, συμβουλευτικών υπηρεσιών και παροχής δεδομένων για τον κλάδο της ναυτιλίας, των logistics και των θαλάσσιων μεταφορών, το επιπλέον κόστος που προέκυψε το 2024 για τις ναυτιλιακές εταιρείες που εξυπηρετούν ευρωπαϊκά λιμάνια και θα πρέπει να καταβληθεί φέτος ανέρχεται στα 2,9 δισ. δολάρια, επιβαρύνοντας αισθητά τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου.

Η κατάσταση από το 2025 και μετά γίνεται ακόμη πιο απαιτητική, καθώς τέθηκε σε εφαρμογή και ο κανονισμός FuelEU Maritime, ο οποίος αναμένεται να αυξήσει περαιτέρω τις οικονομικές πιέσεις, παρά το γεγονός ότι το συνολικό του κόστος δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί πλήρως.

Εκπομπές λόγω γεωπολιτικών παρακάμψεων

Περίπου 13.000 πλοία υπέβαλαν στοιχεία εκπομπών CO₂ στην ευρωπαϊκή πλατφόρμα MRV για το 2024. Σύμφωνα με τη Drewry, περίπου 90 εκατ. τόνοι CO₂ εκπέμφθηκαν στο πλαίσιο του EU ETS – αύξηση 14% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Αιτία, μεταξύ άλλων, οι γεωπολιτικές εξελίξεις που ανάγκασαν μεγάλο μέρος του παγκόσμιου στόλου να παρακάμψει τη Διώρυγα του Σουέζ, ακολουθώντας τη μακρύτερη και ενεργοβόρα πορεία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Ποιοι εκπέμπουν περισσότερο – Στην κορυφή τα containerships

Παρότι αντιπροσωπεύουν το 16% των πλοίων (και το 21% της dwt χωρητικότητας), τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παράγουν το 34% των συνολικών εκπομπών CO₂ στην περιοχή εφαρμογής του συστήματος.

Το υψηλό ενεργειακό αποτύπωμά τους τα καθιστά και από τους μεγαλύτερους «φορείς» κόστους στο νέο καθεστώς. Όπως αναφέρει Drewry, λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα τιμή των δικαιωμάτων εκπομπής (περίπου 70 ευρώ), εκτιμάται ότι τα εμπλεκόμενα μέρη θα οφείλουν 2,9 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το τρέχον έτος. Αν οι εκπομπές παραμείνουν στα ίδια επίπεδα, το συνολικό κόστος αναμένεται να αυξηθεί στα 7,5 δισ. δολάρια το 2026, όταν λήξει η μεταβατική περίοδος και ενταχθούν όλα τα αέρια του θερμοκηπίου στο πεδίο εφαρμογής.

Πόσο πληρώνει κάθε πλοίο;

Η Drewry εκτιμά ότι για το 2024:

Ένα RoPax ή επιβατηγό πλοίο θα πληρώσει κατά μέσο όρο 1 εκατ. δολάρια.

Ένα πλοίο εμπορευματοκιβωτίων, περίπου 500.000 δολάρια.

Μεγάλοι όμιλοι όπως οι Maersk, CMA CGM και Hapag-Lloyd έχουν θεσπίσει διαφανείς προσαυξήσεις ETS, ενώ διαθέτουν και «πράσινα» προϊόντα μεταφοράς όπως τα ECO Delivery, ACT+ και Ship Green, δίνοντας στους πελάτες τους τη δυνατότητα επιλογής χαμηλών εκπομπών και μείωσης του Scope 3.

Λιμάνια σε τροχιά μεγάλων ενεργειακών επενδύσεων

Την ίδια ώρα μέχρι το 2030, όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια που ανήκουν στο δίκτυο TEN-T θα πρέπει να διαθέτουν υποδομές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς (Onshore Power Supply – OPS), ώστε τα πλοία που προσεγγίζουν να μπορούν να απενεργοποιούν τις μηχανές τους και να τροφοδοτούνται από το δίκτυο ξηράς.

Από την 1η Ιανουαρίου 2030, τα επιβατηγά πλοία και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άνω των 5.000 GT θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν συστήματα OPS ή ισοδύναμες τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα λιμάνια της ΕΕ.

Η συμμόρφωση με τις νέες αυτές απαιτήσεις προϋποθέτει εκτεταμένες τεχνικές αναβαθμίσεις και επενδύσεις μεγάλης κλίμακας.

Οι λιμενικές αρχές καλούνται να δημιουργήσουν νέα ενεργειακά δίκτυα, να εγκαταστήσουν υποσταθμούς, μετασχηματιστές και σημεία σύνδεσης υψηλής τάσης, αλλά και να αναβαθμίσουν τα υπάρχοντα δίκτυα ηλεκτροδότησης, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες των πλοίων — ανάγκες που συχνά ισοδυναμούν με την κατανάλωση μιας μικρής πόλης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Ευρωπαϊκή Ένωση - ΕΕΛιμάνι
Μοιραστείτε αυτό το άρθρο
Facebook Email Αντιγραφή συνδέσμου Εκτύπωση
Προηγούμενο άρθρο Συντάξεις: Τέσσερα μέτρα που θα ενισχύσουν το εισόδημα εκατομμυρίων συνταξιούχων
Επόμενο άρθρο Δημόσιο: Ετοιμάζονται σχεδόν 9.000 νέες προσλήψεις από το υπουργείο Εσωτερικών

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Δημόσιο: Ετοιμάζονται σχεδόν 9.000 νέες προσλήψεις από το υπουργείο Εσωτερικών
46 δευτερόλεπτα ago
Ευρωπαϊκά λιμάνια: Υψηλό το κόστος μεταφοράς στην πράσινη ενέργεια για τα κράτη και τις εταιρείες
1 ώρα ago
Συντάξεις: Τέσσερα μέτρα που θα ενισχύσουν το εισόδημα εκατομμυρίων συνταξιούχων
3 ώρες ago
Οίκος αξιολόγησης Fitch: Τι σημαίνει η αναβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας
4 ώρες ago
Παπαθανάσης για Fitch: «Η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα της αναπτυξιακής οικονομικής πολιτικής αναγνωρίζεται διεθνώς»
5 ώρες ago

Ακολουθήστε μας στα social media

Ακολουθήστε το verginanews.gr στο Instagram και το Facebook για να είστε πάντα ενημερωμένοι. Στο youtube μας μπορείτε να απολαύσετε όλες τις τελευταίες εκπομπές μας.
FacebookLike
XΑκολούθησε
InstagramΑκολούθησε
YoutubeSubscribe

ΕΚΠΟΜΠΕΣ

ΒΕΡΓΙΝΑ TV: Αλεξάνδρα Σδούκου για ΕΛΤΑ –«Έρχεται ο ταχυδρόμος κατ’ οίκον»

Για τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει το κλείσιμο 46 υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ, μίλησε μεταξύ άλλων…

Αλεξία Χαρακίδα

Θεσσαλονίκη: Κυλιόμενη Σκάλα Εκτός Λειτουργίας στο Μετρό «Πανεπιστήμιο» – Ουρές και Πίεση σε Ώρα Αιχμής

Το θέμα αναδείχθηκε ζωντανά στην εκπομπή «Αυτοδιοικητικό Μέτωπο» με την Ευδοξία Βροχίδου στη Βεργίνα Τηλεόραση, μέσα…

Αλεξία Χαρακίδα

Ο υπουργός υγείας Α. Γεωργιάδης στη Βεργίνα Τηλεόραση και στον Στέργιο Καλόγηρο

Συνέντευξη εφ’όλης της ύλης έδωσε ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης στη Βεργίνα Τηλεόραση και τον…

Newsroom

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

ΕΛΛΑΔΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θεσσαλονίκη: Σε ρυθμούς Philoxenia – Hotelia & Food & Drinks και σήμερα η ΔΕΘ 

Newsroom
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ψήφος εμπιστοσύνης από τον οίκο Fitch: Αναβάθμισε την ελληνική οικονομία σε ΒΒΒ με σταθερές προοπτικές

News Room
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο χάρτης πληρωμών από τον ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ από τις 17 έως τις 21 Νοεμβρίου

News Room
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σαντορίνη: Στο ΕΣΠΑ το πρόγραμμα υδροδότησης του νησιού ύψους 3 εκατ.

News Room
Βεργίνα Τηλεόραση
Facebook Twitter Youtube Rss
Copyright © 2024 VerginaNews
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Όροι Χρήσης
  • Διαφημιστείτε σε εμάς
  • Επικοινωνία
adbanner
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?